تحولات منطقه

به همت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، کارگاه تخصصی «کاریکاتور چهره» با نگاهی به تکنیک‌های این هنر، با حضور جلیل صابری، کاریکاتوریست با تجربه مشهدی، در نگارخانه رضوان مشهد، برگزار شد.

کاریکاتور؛ ابزاری قدرتمند برای نقد مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این کارگاه آموزشی در حاشیه برگزاری نمایشگاه «رخ به رخ»، با حضور پر شور جمعی از دانشجویان و هنرآموران هنرستانی از شهر فریمان برگزار شد و جلیل صابری، کاریکاتوریست، نقاش و طراح گرافیک باتجربه مشهدی، به بیان تجربیات خود از خلق آثار کاریکاتور پرداخت و نکات مهمی را از این هنر جذاب، ارائه کرد.
صابری، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی عموم مردم و علاقه‌مندان هنر، با نقاشی دیجیتال عنوان کرد و افزود: افرادی که از نمایشگاه «رخ به رخ» بازدید کردند با نقاشی دیجیتال آشنایی نداشتند؛ از این رو تصمیم گرفتیم در قالب یک ورکشاپ، صفر تا صد نقاشی دیجیتال را توضیح دهیم.  
وی افزود: برخی افراد فکر می‌کنند، کاریکاتور چهره‌ها در فتوشاپ با فیلتر یا  کپی کار شده است؛ در حالی که این گونه نیست و تمامی این آثار با دقت زیاد و صرف زمان بالا طراحی شده است.
وی ادامه داد: یکی از عوامل جذابیت هنر کاریکاتور برای افراد، لبخند طرف مقابل است.
 وقتی کاریکاتور چهره‌ای کار می‌کنم تا تکمیل طراحی به فرد نشان نمی‌دهم تا  شاهد عکس العمل افراد در برخورد با کاریکاتور چهره‌شان باشم. از این رو کاریکاتور چهره، برای افراد جذاب، خنده‌آور و رضایت بخش است.  

ویژگی یک کاریکاتور جذاب

این کاریکاتوریست برگزیده در نمایشگاه‌ها و مسابقات بین‌المللی کشورهای  ایتالیا، مصر و کلمبیا، اظهار کرد: پایه هنرهای تجسمی طراحی خوب است و در خلق کاریکاتور به عنوان یکی از هنرهای جذاب تجسمی باید اغراق درست و اصولی باشد اگر فرد تخصصی در طراحی چهره نداشته باشد نمی‌تواند اثر خوبی خلق کند.  
غیر از بینی، چشم و گوش در آثار به نمایش گذاشته در نمایشگاه «رخ به رخ» فاصله ابروها و سایر اجزای بدن اغراق صورت گرفته است.
 وی با اشاره به این که محدودیتی در کاریکاتور چهره وجود ندارد و برای همه افراد به جز افراد مذهبی می‌توان کاریکاتور کشید، تصریح کرد: اطلاعات مردم نبست به این هنر کم است و اگر آگاهی داشته باشند و به این سمت گرایش پیدا کنند،  می توان در این هنر هم کار کرد و هم درآمد داشت و در کنار آموزش  به بیان نکات فرهنگی، هنری، سیاسی و ... پرداخت.
وی خاطر نشان کرد: به تازگی دو واحد آموزشی کاریکاتور در رشته دانشگاهی هنر افزوده شده که این عامل سبب جذب افراد بسیاری در این هنر و به تبع آن رشد هنر کاریکاتور در جامعه خواهد شد.

تکنیک‌های خلق کاریکاتور

در ادامه این کارگاه آموزشی، کارشناس مسئول انیمیشن موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، به بیان تاریخچه، الفبای کاریکاتور، انتخاب شیوه پردازش، دستیابی به سبک شخصی و برخورد موضوعی پرداخت و گفت: یکی از هنرهای جذاب و جالب توجهی که در دسته هنرهای تجسمی جای داده می شود، هنر کاریکاتور است.
کاریکاتور نوعی نقاشی است که تصویر دلخواه را به صورت مضحک و خنده‌آوری ترسیم می‌کند.
محمد ظریف صدر با اشاره به اینکه هنر کاریکارتور خیلی پیش از روزنامه‌نگاری و حتی اختراع صنعت چاپ در ایران رواج داشته و عمری به درازی تاریخ مکتوب انسان دارد، اظهار کرد: کاریکاتور در هنر که اساس آن تاکید بر جنبه‌های خنده‌آور اشخاص باشد از قرن ۱۷ میلادی به دست آگوستینو کاراچی در ایتالیا، پایه‌گذاری شد.  
 وی با اشاره به اینکه حساسیت بصری در هنرمند تجسمی بالا است، اظهار کرد: کاریکاتوریست یک چهره را می‌خواند و ‌نسبت به فرم، رنگ، زاویه به عنوان جزئی از هنرهای تجسمی حساس می‌شود.  
صدر در ادامه، تغییر فاصله‌ها، زاویه و تغییر اندازه را از مولفه‌های اصلی خلق یک کاریکاتور عنوان کرد و افزود: بدون درک صحیحی از پرتره و طراحی چهره نمی‌توان کاریکاتوریست موفقی شد.
 قانون پهنا، درازا، فاصله‌ها،  نظریه تی و انتخاب شیوه پردازش، از تکنیک‌های کشیدن کاریکاتور است و کاریکاتوریست می‌تواند از اشیا پیرامونش برای پیدا کردن وجه شباهت الهام بگیرد.  
خلق کاریکاتور چهره نسبت به شخص، مخاطب، مکان عرضه و جامعه هدف، متفاوت است.
وی در ادامه به بیان ویژگی‌های کاریکاتورهای چهره جلیل صابری در نمایشگاه «رخ به رخ» پرداخت و گفت: آثار این کاریکاتوریست، فقط طراحی چهره نیست بلکه به صورت موضوعی نیز کار کرده و  حتی فراتر از موضوع  است.
در هر طراحی کاریکاتور، وقتی نگاه می‌کنیم مشخصه‌ای به نمایش گذاشته شده که شغل هر فرد را نشان می‌دهد.  
طراحی‌های او بسیار ظریف و هنرمندانه و با دقت بالایی، خلق شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.